Vanavond was het toppunt….Swormi, Rhood en Major wilde nog effe door knallen nadat de rest offline was gegaan. Maar ja, die kunnen elkaar niet joinen, dus dat feest ging niet door. Aangezien dat natuurlijk geen acceptabele reden is om te stoppen voor de avond hebben Sworm en Major even stevig nagedacht, gegoogled en geëxperimenteerd. Zowaar lijkt het erop dat we het probleem hebben gevonden: Port forwarding! En om precies te zijn, een aantal portforwards. Deze stappen waren voor ons ook nodig ondanks dat bij Swormi en Major de NAT type in game eigenlijk altijd op ‘Open’ stond. Dat is niet helemaal juist. De game/Uplay checked via uPnP even of er contact gemaakt kan worden met een bepaald adres. Zo ja, dan roept ie ‘Open’ en anders roept ie ‘Strikt’ of ‘Moderate’. Dat is dus geen garantie voor wel of niet kunnen joinen.

Note: Ik zal op zeer korte termijn hier een handleiding plaatsen hoe je precies portforwarding instelt, maar voor degene die het al weten en ook dit probleem willen verhelpen hier alvast de poorten:

TCP: 14000 en 14008 (werkt dat niet? Doe dan de hele range van 14000 tot en met 14024)

UDP: 6015 (werkt dat niet? Doe dan 3074 erbij)

Hierna konden wij drieeën elkaar eindelijk probleemloos joinen, ook zonder de eeuwige herstart van de game + Uplay.

Update 20-08-2017: In de loop van Operation Health (oPeRaTiOn HeAlTh) zijn ondanks bovenstaande instellingen een groot aantal spelers weer op ‘moderate’ NAT komen te staan. Om dit op te lossen moet ook de volgende port-range worden geforward naar je game machine: UDP: 49152 tot en met 65535.